Kwaliteit van leven van onze cliënten staat altijd voorop

In deze eerste blog in de serie ‘in gesprek met …’, vertelt mw. W.H.J. Markesteijn, bestuurder van zorgorganisatie De Lange Wei in Hardinxveld-Giessendam over administratieve lasten, levenskwaliteit en de familieparticipatie-app.

De Lange Wei is ambitieus op het gebied van digitale zorgtoepassingen. Deels gestimuleerd vanuit de bezuinigingen, en vooral ook vanuit een visie. “In alles wat de Lange Wei doet, staat de kwaliteit van leven voorop”.

“Toen staatssecretaris Van Rijn met zijn plan kwam om de kwaliteit van verpleeghuizen te verbeteren, voelde dat als een bevestiging. De kwaliteit van leven van de cliënt centraal stellen is iets dat wij als zorgorganisatie De Lange Wei al zestig jaar doen. Open en duidelijk communiceren, samenwerking tussen professionals, cliënt en familie stimuleren en professionals de ruimte geven om hun kwaliteiten tot hun recht te laten komen.”

Schouderklopje
“Om het ruimte geven aan professionals verder te verbeteren, werken we sinds februari 2015 in kleine Zelfwerkende Integrale Professionele teams. Daarin zitten alle professionals die een cliënt nodig heeft. Samen met de cliënt stelt het team de zorgbehoefte samen en voert die zelfstandig uit. Wij noemen de teams bewust niet zelfsturend. Ook al werken de teams zelfstandig, wij vinden dat iedere medewerker recht heeft op een leidinggevende die richting geeft aan de ontwikkelingen. Daarnaast hebben medewerkers recht op een schouderklopje en iemand bij wie ze terecht kunnen. De leidinggevenden nemen de administratieve lasten zoveel mogelijk weg bij de zorgverleners. Zo kunnen zorgverleners zich vooral met de cliënt bezighouden. Wij willen namelijk niet alleen dat onze cliënten tevreden zijn, maar ook onze medewerkers.”

De cliënt bepaalt
In alles wat de Lange Wei doet, staat kwaliteit van leven voorop. Om dit na te streven gaan wij uit van de gewoontes van de cliënt, ook al is dat vanuit medisch perspectief niet altijd de meest voor de hand liggende keuze. Wil een cliënt iedere avond voor het slapengaan een borreltje drinken, dan kan dat. Of wil hij iedere dag een kroket eten, dan moet dat kunnen. Natuurlijk bespreken we de gevolgen van de keuzes, maar de cliënt bepaalt. Als een cliënt uitsluitend wil slapen onder zijden lakens, dan is dat mogelijk. Maar, zijn de kosten van de wensen hoger dan het beschikbare budget, dan betaalt de cliënt of zijn familie bij. Waarom moet iemand zijn leven veranderen op het moment dat hij in een zeer kwetsbare fase van zijn leven in een woonzorgcentrum of verpleeghuis komt wonen? Deze manier van werken, brengt soms best lastige kwesties met zich mee. Ons uitgangspunt hierbij is: alles is in principe mogelijk, zolang de gewoonten van de cliënt geen overlast geven, staan we het toe.”

Minder of meer administratie
“De administratieve lasten moeten van Van Rijn gedurende vier jaar jaarlijks met tien procent afnemen. Maar wij merken tot dusverre alleen maar meer administratief werk. Zorgverleners geven aan dat het best zwaar is om altijd die formulieren in te vullen, ook al gaat dat digitaal. Dit registreren kan wat ons betreft best makkelijker. Mijnheer Van Rijn heeft iets geschreven over een nieuw zorgleefplan. Komt dat bovenop de huidige rapportagedruk of ter vervanging? Of Omaha, leidt deze systematiek echt tot minder administratie? Ik ben er niet uit.”

Gebruiksvriendelijke user interface noodzakelijk
Softwareleveranciers kunnen wat betreft vermindering van de administratiedruk ook nog een steentje bijdragen. En dan vooral in het gebruiksvriendelijk maken van hun systemen. Neem een rapportagetool om ‘eenvoudig’ formulieren te maken. Het concept is mooi, maar het blijkt in praktijk vaak vrij lastig voor veel medewerkers. Een gebruiksvriendelijke user interface is noodzakelijk in het verminderen van de administratieve druk, zeker als je familieparticipatie wilt stimuleren.”

Familieparticipatie
“Wij zijn overigens betrokken bij de ontwikkeling van een familieparticipatie-app. Daarmee kunnen zorgverleners straks zaken afstemmen met de familie. De familie kan aangeven wanneer ze op bezoek komt of juist verhinderd is. Indien een familielid niet kan, is via de app onderling met andere familieleden te regelen wie op bezoek gaat. Wij krijgen hiervan een melding. Op deze manier kunnen we onze zorgverleners beter inzetten, en het kost ons minder administratief werk. Het is allemaal nog erg conceptueel, maar we zijn bezig om het centraal stellen van de cliënt ook digitaal door te trekken.”

Vasthouden aan visie
“En dan nog even dit: wij gaan gewoon door met alles en laten ons niet opjagen door alle ontwikkelingen. Die ervaren we overigens niet als lastig of ingewikkeld. We hebben met betrekking tot de Wmo te maken met zeven gemeenten. Door onze aanpak verlopen contacten prima, de uitgangspunten hebben we gezamenlijk vastgelegd. Je kunt niet alle ontwikkelingen direct invoeren. Als zorgorganisatie moet je een visie bepalen, je daaraan vasthouden en vanuit daar je problemen oplossen.”

Over De Lange Wei De Lange Wei is een zorgaanbieder die al ruim 60 jaar actief is in de ouderenzorg in en rondom  de gemeente Hardinxveld-Giessendam en de gemeente Giessenlanden. De organisatie biedt mogelijkheden op het gebied van zorg, diensten, welzijn, behandeling en services. Er werken 375 medewerkers voor circa 500 cliënten. Tevredenheidscijfer cliënten: 8,7, medewerkers: 8,8. Tevredenheidscijfer medewerkers: 8,0.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s