Wanneer is anytime?

Het was Stephen Fry die wees op redundantie in de Martini reclame ‘anytime, any place, anywhere’ (AAA). Hij vroeg zich af wat het verschil is tussen ‘any place’ en ‘anywhere’. Dat is wellicht over het hoofd gezien door de betreffende reclamemaker. Door de opkomst van mobile devices zoals smartphones en tablets voegt de ICT-industrie graag ‘any device’ toe. Het draadloze netwerk en mobiele internet zorgen ervoor dat mensen nu helemaal vrij zijn om content en applicaties te gebruiken. Altijd, overal en op ‘alle’ apparaten.

Hoe breedbandiger het draadloze en mobiele internet en hoe hoger de dekkingsgraad, hoe groter de vrijheid en hoe meer mogelijkheden ontstaan om device-less te denken. AAA inspireerde Nuon tot een reclamefilmpje. Hierin laat Ed zien hoe simpel het is om op afstand apparaten en verlichting te bedienen met de Nuon E-manager. Waar je ook bent, wanneer dan ook en natuurlijk met een iPhone.

Het filmpje maakt ook pijnlijk duidelijk dat de vraag gesteld kan worden hoe zinnig de betreffende mogelijkheden zijn. Ik word graag contextgevoelig bediend:

  • Achter mijn bureau gebruik ik een PC met een bekabelde netwerkaansluiting. Thuis aan de keukentafel gebruik ik graag een notebook. Op de bank, tijdens een vergadering en in de trein maak ik gebruik van een iPad. Onderweg en in de auto gebruik ik de iPhone.
  • En, dat is ook weer afhankelijk van de gewenste functionaliteit. Deze tekst toets ik graag in via ‘echt’ toetsenbord. Om te zien wat er op TV komt vanavond heb ik voldoende aan mijn iPad.
  • Het tijdstip van de dag speelt ook een rol. Tijdens het ontbijt check ik mijn agenda op de iPhone. Dan is het handig dat de agenda automatisch opent op díe datum met een markering op dát tijdstip. En, ik heb de iPhone zo ingesteld dat ik vlak voor een afspraak een signaal krijg.

Kortom, waar de industrie spreekt van anytime, any place en any device hebben gebruikers mogelijk liever just in time, on the spot en de right device.

Figuur 1: AAA versus contextgevoelig

Inmiddels zijn mobiele apparaten erg goedkoop geworden. Dat stelt ons in staat om functionaliteit en computercapaciteit naar plaats van actie te brengen. De zorgverlener kan er op de “point of care” gebruik van maken. En krijgt daar natuurlijk dé benodigde informatie van díe patiënt aangeboden. De monteur krijgt alle informatie van een installatie beschikbaar en kan ‘on the spot’ de gegevens over het onderhoud of de reparatie registreren. Dit maakt het mogelijk dat processen anders en efficiënter worden ingericht. Uitgangspunt is: arbeid klaar, registratie klaar. Oftewel geen overtypen meer op een ander moment. Geïntegreerd werken dus. Dat bespaart tijd en voorkomt fouten. Dit noemde ik eerder ERP 2.0 – geoptimaliseerd proces, met mobiele computercapaciteit en geïntegreerde functionaliteit en gegevens. Bedenk daarbij dat veel – vooral jonge – mensen met een smartphone minstens zo snel gegevens intoetsen als ik via een traditioneel Qwerty-toetsenbord.

AAA in gezondheidszorg
De gezondheidszorg streeft naar een situatie waarbij alle registratie door de zorgverlener ten tijde van het contact met de patiënt respectievelijk de zorgverlening kan plaatsvinden, onder het adagium: “zorgverlening klaar, administratie klaar”. Waar we naar toe gaan is dat zorgverlening en zorgadministratie één geheel zijn geworden, net zoals dat bij de huisarts al het geval is: consult klaar = huisarts klaar. Geen nawerk meer in administratie en gegevenslogistiek – het EPD van de huisarts is bijgewerkt én het recept ligt al bij de apotheek voordat ik de spreekkamer van de huisarts uit ben. Dit moet een sterke reductie van de tijd die zorgverleners en anderen steken in registratie, administratie en – meer in het algemeen – niet-cliëntgebonden activiteiten opleveren. Het blad Zorgmarkt (2010) spreekt over 40% indirecte tijd; dit zou minimaal moeten reduceren tot de helft. Dit moet leiden tot een werkwijze die effectiever en goedkoper is: met minder uren per cliënt per jaar, een kortere doorlooptijd en minder ongeplande zorg.

En euh, Martini drink je blijkbaar niet uit elk glas. En toch vind ik die reclame ‘mooier’ …

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s