De business case van het personal health record

Het personal health record (PHR) staat enorm in de belangstelling. De aankondigingen van Microsoft in 2007 en Google in februari 2008, heeft de marketing van PHR’s een enorme boost gegeven. Ze bestaan echter al vele jaren. Met name in Amerika zijn er leveranciers met vele tienduizenden klanten. Toch liet Microsoft onlangs op het EPD-symposium in Hoorn optekenen op zoek te zijn naar een investeerder. UVIT gaf daar aan wel interesse maar nog geen business case te hebben.

Deze zomer was Holly Miller te gast bij PinkRoccade. Zij vertelde dat de Cleveland Clinic in 2002 als een van de eerste ziekenhuizen in de VS het PHR lanceerde. Deze en andere implementaties hebben aangetoond dat het PHR leidt tot een hogere kwaliteit van zorg, meer efficiëntie en meer vertrouwen van de patiënt in de zorg. Ook werd duidelijk dat het PHR specifiek tegemoet komt aan de behoeften van chronisch zieken. Inmiddels heeft ze een boek over deze ervaringen geschreven.

Dat PHR’s een belangrijke – nu nog ontbrekende schakel – zijn in de zorgICT maakte Hans Kedziersky en volgens hem de directies van 20% van de Nederlandse ziekenhuiscapaciteit dit voorjaar ook duidelijk. Zij stelden zelfs het landelijke EPD ter discussie. Ook volgens Martin Bontje van UVIT en met hem de heer Keuzekamp, lid van de Raad van Bestuur van het Westfries Gasthuis te Hoorn én in deeltijd onbezoldigd hoogleraar verzekeringskunde aan de Universiteit van Amsterdam, is het regionale EPD in combinatie met het PHR effectiever dan het landelijk EPD.

Het is opvallend dat Microsoft wel een wereldwijde infrastructuur voor Live – voorheen Hotmail en MSN – kan realiseren met gratis en grootschalig gebruik door miljoenen mensen en nu nog op zoek is naar investeerders voor het PHR.

De business case is volgens Holly Miller dus niet lastig. De initiële investering is dat mogelijk wel. Wellicht is dit op te lossen door parallellen te trekken met succesvolle internet-applicaties zoals Hyves, Linkedin en Wikipedia en ook nieuwe, open source producten zoals Ubuntu. Dit omvat “sugar daddy” financiering. De sugar daddy maakt de investeringen mogelijk zonder zich in eerste instantie diepgaand te bekommeren over een terugverdienmodel. Hij vertrouwt erop dat er na verloop van tijd, nadat vele mensen de software zijn gaan gebruiken, een terugverdienmodel zal ontstaan. In de gezondheidszorg kennen iets dergelijks ook. Zo zijn hele grote investeringen in digitalisering van de radiologie gedaan, veelal op basis van goede businesscases. Na implementatie worden de business revenuen vrijwel nooit conform de business case behaald en toch wil men nooit meer terug naar de situatie van voorheen. Het heeft geld gekost en de stap moest gemaakt worden omdat uiteindelijk de kwaliteit van het geheel – beeldproductie, beeldbeoordeling en beeldopslag – er voor zorgt dat je niet meer terug wilt naar de oude manier van werken.

In Duitsland stelt de grootste zorgverzekeraar een PHR ter beschikking van haar cliënten. Die cliënten kunnen zorgverleners autoriseren voor het gebruik van het PHR. Misschien moeten de Nederlandse verzekeringsmaatschappijen en de grote, DBC’s producerende zorgorganisaties de sugar daddies zijn; eenmalig gesponsord door VWS. De terugverdiennoodzaak dient zich ook aan: de politiek wil de zorgmarkt begrenzen op 10% van het BNP … en de zorgvraag groeit harder dan het BNP. En, als er wildgroei ontstaat van PHR’s komt elk terugverdienmodel zwaar onder druk. Daar ligt een mooie uitdaging voor de regio’s in Nederland.

Microsoft verdient inmiddels haar Live ook terug, mijn zoon speelt via deze infrastructuur en zijn Xbox met mensen over de hele wereld. Het kost mij 5 euro per maand, nog afgezien van de prijs van de spellen.

Hans ter Brake, oktober 2009

(Een variant op deze tekst is eerder gepubliceerd in het vakblad ICTzorg)

Note, boek Holly Miller: Personal Health Records: The Essential Missing Element in 21st Century Healthcare

Eerder gepubliceerd via PinkRoccade Healthcare.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s